lunes, 8 de noviembre de 2010

T7 - Alternatives en educació al canvi social


En la història de la civilització  hi ha hagut diferents tipus de societats:
-          Tribal – tothom segueix a un líder i fan les coses que aquest diu
-          Destribal – fer ús de la racionalitat i importància de la lectura i del moon científic
-          Retribal – amb els mitjans de comunicació s’ha retornat a una retribalització de la societat

HOMINITZACIÓ
L'hominització és un procés genètic accelerat per raons culturals en un mitjà físic i amb un ritme discontinu. Probablement sigui el mateix ritme que la resta d'espècies de la Terra, però amb una intensitat més gran, és a dir, canvis en els mateixos moments, però de més intensitat. El seu tret principal és el desenvolupament de la intel·ligència reflexiva, del pensament conceptual.




- La hominització és la presa de consciència d’un mateix, conèixer l’entorn, etc i això porta a la saviesa.
- Durant la història de la humanitat, l’ésser humà ha anat diferenciant la cultura (s. V a.c.), després l’educació (s.XVII) i finalment la comunicació (s.XX)
- Al segle XXI, hauria de ser més fàcil arribar a la saviesa, perquè tenim més informació, formació i fins i tot més coneixements. El problema és que hi ha un excés i això fa que molta gent es perdi pel camí.

- No és correcte l’ús del concepte societat del coneixement, ja que aquest cadascú se’l crea i se’l treballa de forma individual. S’hauria de parlar de societat de la informació, ja que aquesta arriba de forma més uniforme a tota la societat que no pas el coneixement. Com que avui en dia, hi ha molta informació, molts individus es col·lapsen perquè els hi falta coneixements per assimilar tota la informació. És com si tenim molt menjar, però un sistema digestiu dèbil.

- Hi ha una relació important entre:
-          La cultura produeix coneixement i s’estudia a través de les transmissions (mediologia)
-          L’educació produeix formació i s’estudia a través de les finalitats i els mitjans (pedagogia)
-          La comunicació produeix informació i s’estudia a través dels codis i els significats (semiòtica)
-          La combinació de tot plegat porta a la saviesa

- Es pot fer una comparació entre la vida i la societat on:
                        - la nutrició és la cultura
                        - la reproducció és l’educació
                        - la relació és la comunicació

Procés mitificador de la comunicació de masses

Percepció      à                    Sensació                              à                    Expressió
Denotativa                                Connotativa                                                      Estereotipada

Procés educador de la comunicació de masses

Percepció      à                    Sensació                              à                    Expressió
Denotativa           Connotativa fent ús de la raó i de l’experiència                              Creativa


CONSTRUCCIONISME AMB ORDINADOR
Seymour Papert
Científic, matemàtic i educador constructivista

És el creador de LOGO, un llenguatge molt important de programació gràfica. És una proposta intel·ligent que permet l’activitat personal i en equip.


PEDAGOGIA NARRATIVA
Kieran Egan
Professor de ciències i d’educació

-          Ha introduït la narrativa a l’ensenyament de les ciències.
-          Fa una relació amb les idees de tres antics intel·lectuals:
o       Socialització d’Homer
o       Veritat de Plató
o       Naturalisme de Rousseau
o       Recapitulació de Vigostski


1 comentario:

  1. Veig els 7 temes a darrera hora. Solament són esquemes. Quina és la teva elaboració. Presentes un llibre. Bé. Però solament pots dir "M'ha agradat..." Adrià, hem de pensar i costruir pensament. MTPp

    ResponderEliminar