domingo, 7 de noviembre de 2010

T4 - Coneixements científics de l'educació

L’escola nova/activa era privada, potenciada pels burgesos inquiets per l’educació dels seus infants. Aquesta corrent educativa es basa en les necessitats personals i socials de l’infant.

Edouard Claparède
- És un dels puntals de l’Escola Activa
- Va crear l’Institut de Ciències de l’Educació (ciència biològica per estudiar l’educació)
- És psicòleg i aplica els seus coneixements científics en els comportaments dels infants. Va ser un dels primers psicopedagogs perquè ajunta coneixement i intervenció educativa.
- La ciència condiciona l’educació.

Henri Wallon
Filòsof, metge, escriptor i polític materialista



- La consciència es construeix socialment
- La intel·ligència es construeix amb l’afectivitat
- L’humà és un ésser biològic i social, sense dualismes
- S’ha de fer un estudi amb visió integral, sense fragmentar en diferents apartats.

Estudis de maduració de l’infant
  • Impulsiu – motriu reflex
  • Emocional – simbiosi amb l’entorn (l’infant fa el que observa)
  • Sensorial-motor – quan l’infant camina i interacciona amb objectes i l’espai
  • Projectiu i executant – etapa primària escolar
  • Personalisme – consciència del jo fent ús de la raó
  • Personalitat polivalent – “Poder fer moltes coses, però potser no totes bé”
  • Adolescència – Afectivitat, intel·ligència i valors

Lev Semianovitx Vigotski
Jurista, psicòleg i professor de literatura i psicologia
à precursor de la Neuropsicologia i constructor de la psicologia científica

- El desenvolupament humà és possible per interacció social
- La consciència és construcció social
- El llenguatge és mediador entre la consciència i la ment i permet a l’ésser humà que retingui els coneixements.
- Zona de desenvolupament de l’infant pròxima a ell – Per a l’aprenentatge, aquest no ha de ser massa complex ni allunyat dels coneixements de l’infant
- Dualitat de processos:
  • Interpsicològics (entre persones)
  • Intrapsicològics (psicologia d’un mateix)
- Intercanvis socials amb :
  • símbols (Element sensible que es pren com a signe figuratiu d’un altre per raó d’una analogia que l’enteniment percep entre ells o d’una convenció)
  • signes (Allò amb què quelcom és representat, generalment una forma gràfica el valor de la qual pot ésser normalitzat o codificat)

Jean Piaget
Biòleg i filòsof dedicat a la psicogenètica


à Pedagògicament parlant, és l’extrem oposat a Waller, tenint en compte els seus principis pedagògics, ja que Piaget creu que el cos ja té un programa genètic.
à Creu que hi ha una interrelació amb el mitjà per assimilació-acomodació
à La lògica de l’acció és prèvia al llenguatge de l’infant en el propi procés d’aprenentatge.

Estadis evolutius
La seqüència dels estadis és invariable, però depenent del grau de desenvolupament de l’entorn de l’infant, aquests arriben més d’hora o més tard:
  • Sensomotriu – etapa de la llar d’infants
Relacions circulars...
... primàries – amb ell mateix
... secundàries – rep coses externes
... terciàries – ell interacciona amb l’exterior
  • Preoperatori – etapa infantil del cicle escolar
Joc simbòlic (imitació dels adults)
  • Operacions concretes – etapa primària
Observar, causalitat, ordenació
  • Operacions formals – etapa secundària
- Trobar relacions entre coneixements
- Generalització – procés per passar d’operacions concretes a operacions formals. Consisteix en buscar paraules generals que englobin diferents conceptes
- Els conceptes no es poden donar, sinó que els propis alumnes els han de trobar.

Eduard Spranger
Filòsof, psicòleg i pedagog alemany que va viure directament la Primera Guerra Mundial.

- És molt important l’experimentació en la natura i la cultura pel procés d’aprenentatge.
- Importància de la pedagogia humanística i de la cultura, ja que permet la identificació de la realitat natural i cultural (cosmovisió)

Les ciències de la natura expliquen fenòmens
Les ciències de l’esperit ajuden a comprendre vivències
La cultura permet entendre l’entorn

Crea la teoria de la personalitat (1914)

Rudolf Steiner

No va seguir els passos dels pedagogs de l’Escola Activa perquè Steiner era molt espiritual.

És el creador de l’Antroposofía (busca una comprensió global de l’home i del món).

No hay comentarios:

Publicar un comentario