domingo, 16 de enero de 2011

T9 - Educació i escola

Què és l’escola?
L’escola pot ser, segons el que s’analitzi:
-          un edifici
-          una institució

És indiferent la perspectiva amb què s’intenti definir un centre escolar, el més important són les persones que hi formen part: professors, alumnes, pares, administratius, tècnics, etc. Aquestes són les persones que verdaderament defineixen, dia a dia, la paraula escola.

No és positiu pel centre escolar, i per tant tampoc per l’aprenentatge dels alumnes, que els pares es desvinculin del procés educatiu realitzat en el context escolar, ja que aquest està integrat en l’educació dels infants, i per tant ha d’estar amb consonància. És a dir, la línia educativa de l’escola ha de ser compartida amb la dels pares per a una bona i lògica educació dels seus fills.

Les lleis educatives
à Llei d’Educació de Catalunya (LEC) de 2009
Aquesta llei va sorgir del Pacte Nacional d’Educació, acord signat per la majoria de forces polítiques sobre aspectes educatius (no escolars). Aquesta llei estableix les bases del sistema educatiu, és a dir el sistema escolar i altres aspectes externs a aquesta institució com les famílies i el lliure.
·         Article 20, Carta de compromís educatiu
Per mitjà de la carta de compromís educatiu s'ha de potenciar la participació de les famílies en l'educació dels fills. Les famílies s'han d'avenir a compartir els principis que inspiren la carta. El Departament ha d'impulsar les orientacions que determinin els continguts per a l'elaboració de la carta, que han de respectar els drets i les llibertats de les famílies recollits a les lleis.
·         Article 39, Educació en el lleure.
El sistema educatiu reconeix i incorpora el caràcter educatiu de les activitats de lleure, especialment el compromís i la transmissió de valors. Aquestes activitats es poden articular entre els centres educatius i els ens locals, les famílies i les associacions en què s'agrupen i les entitats, associacions i empreses d'educació en el lleure, en els diferents territoris.
·         Article 25, Les famílies
Les mares, els pares o els tutors tenen el deure de respectar el projecte educatiu i el caràcter propi del centre, el dret i el deure de participar activament en l'educació de llurs fills, el deure de contribuir a la convivència entre tots els membres de la comunitat escolar i el dret de participar en la vida del centre per mitjà del consell escolar i dels altres instruments de què es dotin els centres en exercici de llur autonomia.
·         Títol VII De l'autonomia dels centres educatius, article 90.
Els centres educatius disposen d'autonomia en els àmbits pedagògic, organitzatiu i de gestió de recursos humans i materials. L'autonomia dels centres s'orienta a assegurar l'equitat i l'excel·lència de l'activitat educativa.

Declaració dels Drets dels Infants
El 20 de novembre de 1989 es va fer una Convenció per redactar els Drets dels Infants a les Nacions Unides. Els principals punts d’aquest document són:
1. Dret a la igualtat, sense distinció de raça, religió o nacionalitat. 
2. Dret a una protecció especial que asseguri un creixement mental i social sa i lliure. 
3. Dret a un nom i a una nacionalitat. 
4. Dret a una alimentació, habitatge i atenció mèdica adequats. 
5. Dret a una educació i atenció especials per als infants físicament o mentalment disminuïts. 
6. Dret a comprensió i afecte per part de les famílies i de la societat. 
7. Dret a l'educació gratuïta. Dret a divertir-se i a jugar. 
8. Dret a atenció i ajuda preferents en cas de perill. 
9. Dret a protecció contra l'abandonament i l'explotació en el treball. 
10. Dret a rebre una educació que fomenti la solidaritat, l'amistat i la justícia entre tothom.

Escola Catalana
Escola Catalana és una revista editada per Òmnium Cultural que tracta sobre els temes educatius, socials i culturals més rellevants de l’actualitat buscant crear debat i reflexions. Té el propòsit de contribuir a formar opinió entre el professorat i actualitzar-ne la visió des de noves perspectives epistemològiques. Es publica cada dos mesos i arriba a les escoles de primària i secundària, tan públiques com privades, i també a nombrosos subscriptors de tot el territori lingüístic català.


No hay comentarios:

Publicar un comentario