L’ESCOLA INCLUSIVA
L’escola inclusiva és un sistema pedagògic per donar resposta a la diversitat de necessitats i característiques dels alumnes, aquesta forma de treball pretén substituir el concepte d’integració. La seva base es centra en que l’escola ha de respondre a les necessitats dels alumnes i no pas que els alumnes s’hagin d’adaptar al sistema educatiu, per altra banda, també es fonamental el concepte d’heterogeneïtat de l’alumnat.
La inclusió és una qüestió de justícia i d’ètica ja que no es pot permetre la discriminació d’un infant, aquesta no cal que sigui agressiva ni severa, simplement la separació dels infants. L’aprenentatge conjunt d’alumnes diferents és necessari i enriquidor per tothom, pels alumnes amb unes necessitats més concretes, per la resta d’infants i per la societat en general. L’educació inclusiva és complexa, però possible i s’ha d’enfocar com a repte. No ens hem de preocupar de com reduir les diferències entre els infants, sinó que com podem gestionar l’heterogeneïtat i com podem aprendre tots de tots.
S’ha de treballar amb tots els infants, tant els que tenen dificultats, oferint-los-hi recursos per millorar, com els que són molt intel·ligents, donant-los-hi suport afectiu i extraient el màxim rendiment d’ells.
El sistema educatiu ha fet un canvi molt important ja que fa pocs anys les escoles eren excloents i a poc a poc, aquest enfocament està canviant.
L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
L’atenció a la diversitat és la base de l’escola inclusiva, ja que es pressuposa que tots els infants són diferents, amb la qual cosa el grup d’alumnes és completament divers. Per altra banda, cadascun d’aquests infants té unes necessitats diferents que requereixen d’una atenció diferent; és aquí d’on sorgeix el nom d’Atenció a la Diversitat.
Ens podem trobar diferents tipus d’infants amb diferents necessitats, però les més corrents són:
· Altes capacitats – superdotació intel·lectual
· Discapacitats – físiques o psíquiques
· Debilitats – principalment afectives
· Alteracions de conducta – trastorns de personalitat, hiperactivitat, etc
EDUCACIÓ ESPECIAL
El concepte d’educació especial és poc inclusiu, però potser necessari tenint en compte que hi ha alguns casos de discapacitats severes que els professionals educatius no especialitzats no poden resoldre. És per això que l’administració educativa va crear diferents institucions per l’educació dels infants amb més necessitats, algunes d’aquestes són més inclusives que altres:
- CEE – Centres d’Educació Especial
- USEE – Unitats de Suport a l’Educació Especial
Per altra banda, existeixen diferents branques de les ciències pedagògiques i científiques que poden ajudar a entendre i millorar el sistema educatiu d’aquest tipus d’infants:
- Pedagogia terapèutica – Tipus de pedagogia molt basada en la neurologia, la psiquiatria i la psicopatologia infantil i juvenil.
- Neurologia pediàtrica – Branca de la ciència que estudia el sistema neurològic dels infants i el vincula amb el seu procés de creixement i de desenvolupament.
- Paidopsiquiatria – Àrea d’especialització de la psiquiatria que tracta els trastorns dels infants i adolescents i que requereix del treball d’un equip multidisciplinar per desenvolupar-se i obtenir una resolució terapèutica.
ENSENYAMENT PLURILINGÜE
Avui en dia, hem superat el sistema lingüistic de l’època franquista i d’inicis de la transició que tenia el castellà com a llengua vehicular, però que s’usava el català en l’àmbit familiar i personal. El repte actual és evitar que passi això amb els nouvinguts, és a dir, que tinguin el català únicament com a llengua de l’escola i que no la usin en cap més situació.
En el seu moment, el govern de Catalunya va apostar per a que el català fos la llengua vehicular de l’educació, tot i que ara el govern espanyol ens ho vulgui prohibir, i això va ser un pas molt important per la llengua i el país.
És per això, que el sistema educatiu català té diferents elements per potenciar l’aprenentatge i el bon desenvolupament d’aquesta llengua a les aules i per fer que els nouvinguts tinguin un bon sistema d’acollida amb la llengua catalana. Alguns d’aquests elements són:
- Projecte lingüístic de centre
- LIC – Llenguatge I Cohesió per als alumnes nouvinguts
- Aules d’acollida
- EBE - Espais de Benvinguda Educativa
- Plans educatius d’entorn
És molt important que els infants rebin una educació amb el màxim de llengües possibles perquè això els fa més cultes i permet desenvolupar unes característiques concretes del cervell molt importants. És per això que s’ha de tendir cap a una educació plurilingüe i no pas monolingüe ni bilingüe.
No hay comentarios:
Publicar un comentario