martes, 4 de enero de 2011

T.12 Pedagogia com a sistema. Educació comunicactiva

Renovació pedagògica
La pedagogia no pot ser una ciència fixa i exacte ja que aquesta està constantment renovant-se i millorant segons els diferents inputs que va rebent; tot i així, la pedagogia té una base molt important, però s’hi hi van incloent petits canvis. En aquest aspecte, els docents tenen un paper molt important ja que fan el paper d’observadors dels diferents comportaments dels alumnes.


Cada mestre té el mètode de treball, però a poc a poc, s’ha d’anar adaptant i renovant per ajustar-se a la forma més òptima tenint en compte els alumnes que té.

Ordenació educativa
L’administració educativa s’encarrega de reglar diferents aspectes de l’educació escolar com és fixar el currículum o les formes d’avaluació. Actualment hi ha massa regulació administrativa que no permet una flexibilització de treball dels centres.

Innovacions educatives
Durant els últims anys hi ha hagut un allau d’innovacions en molts àmbits (comunicació, ciència, salut, etc.) i l’educació ha de treure profit de tots aquests aspectes. L’escola ha d’estar al corrent dels avenços tecnològics per anar al mateix ritme amb què evoluciona la societat i que no es quedi enrere. Per exemple, es pot fer servir el Google Earth per classes de geografia.

APRENENTATGE COM A MEDIACIÓ CULTURAL
L’educació és pot entendre com un sistema i la pedagogia ha d’intervenir en aquest sistema i no oblidar l’entorn socio-cultural en què el docent i l’alumne viuen.
Els professors i els alumnes han d’estar connectats. El professor ha de saber els gustos i els interessos dels seus alumnes i, a la mesura del possible, plasmar-los en les activitats proposades. Això influirà molt positivament en el comportament de l’alumne i en la seva predisposició envers l’estudi. El professor ha de saber quin comportament té l’alumne i relacionar-ho amb tots els elements del seu entorn més proper que poden ser una gran font d’influències. Hem de fer tot tipus de reconeixement d’actituds i comportaments dels professors i dels alumnes. El professor té l’objectiu que els coneixements que l’alumne aprèn els pugui i els vulgui aplicar fora de l’escola, és a dir, aprenentatge aplicat.

Els dos motors del sistema
Els motors del sistema educatiu són les persones, concretament els alumnes i els docents. Jo també hi afegiria els pares i les mares, tot i que tenen un paper més secundari en el sistema escolar.
El mestre és una unitat psicofísica sociocultural, igual que l’alumne, però és caracteritza per ser un adult que té un equilbri, almenys professional. El docent fa ús de la raó per construir pensament i ús de l’emoció per transformar-ho en sentiments, buscant un equilibri entre la racionalitat i l’emotivitat. En canvi, l’alumne és un menor que està en procés de construcció intern on l’estabilitat i la desestabilitat són constants i formen part del procés d’aprenentatge.
A l’escola és molt important la pràctica reflexiva i l’educació emocional per trobar un equilibri entre raó i emocions. Això és important perquè la voluntat d’aprendre està lligada als sentiments i no  a la raó, però per altra banda, és molt important el treball d’un equip humà de docents que estiguin coordinats que et permeti desenvolupar al màxim els raonaments propis.
Cadascú té el 100% del seu tot com a persona, però distribuïts amb percentatges diferents entre memòria, enteniment i voluntat, de forma que cada alumne haurà d’aplicar una dedicació més important en un d’aquests temes segons les seves mancances.

EDUCACIÓ COMUNICACTIVA
És molt important el referent de l’Escola Activa de Ferriere a Anglaterra (1913) on s’hi van redactar els 30 punts de l’Escola Activa. Aquests són completament empírics i basats en l’experiència, per tant no són racionals.
Per altra banda, l’Escola Moderna de les Tècniques creada per Freinet va tenir una vida molt llarga (1921-1966). Aquesta feia servir tots els mitjans possibles per la seva època per dissenyar un programari pedagògic molt innovador.
Avui en dia, l’Escola Activa ha de seguir el ritme de les noves tècniques d’informació i comunicació i també dels continguts de la comunicació de masses (moda, novetats, consum, etc).

EDUCACIÓ I MITJANS DE COMUNICACIÓ DE MASSES
Actualment, els mitjans de comunicació de masses tenen un paper influenciador molt important en el creixement personal dels infants, amb la qual cosa no pot deixar indiferent als docents.
La percepció és connotativa, per tant, és un significat objectiu, però la nostra sensació és completament denotativa, i per tant, és subjectiu i mou emocions. Això fa que l’expressió sigui estereotipada. És molt important que l’adult contribueixi en aquest procés comunicatiu aportant elements raonables i racionals.
En aquest aspecte, hi ha molts elements que tenen una corresponsabilitat educativa dels infants, concretament la família i l’escola. No podem oblidar que en general tota la societat i especialment els mitjans de comunicació tenen una responsabilitat important, tot i que en la carta de compromís educatiu de la Generalitat no hi apareixen.




No hay comentarios:

Publicar un comentario